torsdag 6 mars 2014

Resan till makten

 
Vi svenska utbytesstudenter fick en inbjudan till middag hos svenska ambassadören i Kanada - Teppo Tauriainen (jo, han var svensk). Smålänning som jag är tackar jag så klart inte nej till en gratis middag...och förstås väldigt coolt att träffa en ambassadör, sådana chanser växer inte precis på träd. Så i torsdags hyrde vi en bil och körde till Ottawa igen. Det var jag och två andra svenskar och eftersom vi var typ de enda tre som stannat i Montreal över spring break p.g.a. svinmycket plugg, kände vi att vi hade gjort oss förtjänta av en dag ledigt så vi åkte redan tidigt på morgonen och gjorde det till en heldagsutflykt.

 Ottawa var inte lika kallt som förra gången vi var där
 

Men bjöd på lika strålande sol 
 


 

 
 

 Mitt ressällskap
 
 
 Den här farbrorn ropade till sig några korriga korrar
 

 
 

De är svåra att slita blicken från och väldigt underhållande 
 

 
 

 Tycker det ser ut som den till höger skäller lite på den till vänster
 

Riktiga tiggare faktiskt. Gillade jordnötterna gubben hade i fickan. Så fort jag öppnade min kameraväska kröp en av dem fram och trodde förstås jag hade något att bjuda på jag också 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

Vi vandrade vidare mot ett av Ottawas kända museum 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 

Man fick dessvärre inte fota inomhus, så spindeln är allt jag fick med mig i konstväg
 
 
Vi gick till floden där vi åkte skridskor sist vi var på besök. Åkte inte den här gången men tog en mugg varm choklad 
 

 
 
 
 Smakade bra!
 

Haha inte ofta man sitter och fikar mitt i floden 
 
 
 
 Sen körde vi ut till ambassadörens residens. Vilda spekulationer pågick i mitt huvud: skulle jag haft med mig pass? Är jag klädd fint nog? (vi bytte om på en toalett innan vi lämnade innerstan). Kommer vi bli kroppsvisiterade? Har jag vassa föremål på mig som kan upplevas hotande?
 
Vi köpte med en ask choklad till herr ambassadör. Tänkte det kunde vara en fin gest när han varit snäll och bjudit in oss. Men, vi blev oroliga för att han inte skulle ta emot den för att det skulle klassas som muta. Ja ni hör som vi höll på, lite orolig var jag allt

 
 
 
 
 Det visade sig förstås vara helt lugnt. Inga vakter, bara en man som öppnade och stängde dörren åt oss. Tillställningen var fin men inte särskilt formell. Det var också engelsk- och fransktalande studenter på plats som antingen hade varit på utbyte i Sverige eller skulle inom en snar framtid. Satt bredvid en väg- och vatteningenjör som skulle till Lund om ett år - kul! 
 
 
 
 Men alltså fina tallrikar! Silverbesticken kan man bara skymta lite av. Även vinglasen var graverade med tre kronor
 
 
Förrätten var nån slags laxtartar. Väldigt gott. Huvudrätten tog jag ingen bild på, kyckling med rotfrukter och ett par goda såser
 
 
 Efterrätten var en hallonpannacotta med dajmsmulor. En väldigt svensk middag. Sen blev det kaffemingel i vardagsrummet.
 
Det var ambassadörer från fler länder som hade sina residens i samma område. Det svenska hade förmånen att vara beläget längst ut så ambassadören hade en fantastisk utsikt över Ottawa  

 
Här och fru Bernadotte var förstås också på plats
 

1 kommentar:

  1. Vilken söt liten kurre! Maten ser kunglig ut och så gör tallrikarna maten vilar på. Tydligen hade ni också kunglig närvaro - lite stolthet över porträttet!

    SvaraRadera